Isnin, 31 Oktober 2011

Tema dan Persoalan Sajak Ruang Istimewa Masih Terbuka

TEMA

Sajak ' Ruang Istimewa Masih Terbuka '  karya Khadijah Hashim ini bertemakan atau mengisahkan tentang keagamaan. Seseorang itu hendaklah melengkapkan diri dengan akhlak, peribadi mulia, menjaga hubungan dengan ibu bapa dan jiran tetangga untuk membentuk kehidupan yang harmoni dengan harapan setiap perkara yang dilakukan oleh manusia akan mendapat keredaan dan keampunan Ilahi.

PERSOALAN

1. Menjaga dan menghormati hubungan sesama kita
    • Kita hendaklah sentiasa menjaga dan menghormati sesama manusia agar hubungan antara  keluarga dan jiran sentiasa diredai dan mendapat keampunan Ilahi. Hubungan antara kita hendaklah diikat dengan silaturahim yang kuat. Melalui hubungan ini setiap perkara yang buruk akan dapat dihindari dan ditangani dengan cara yang berhemah.
2. Berhati-hati apabila berkata-kata
    • Persoalan ini diketengahkan dalam sajak agar kita sentiasa berhati-hati apabila bertutur bicara, kerana sesetengah daripada tutur kata itu mungkin boleh mengguris hati seseorang. Kadang-kadang kata-kata lebih tajam daripada mata pedang.
3. Insaf terhadap kesalahan yang telah dilakukan

    • Kesilapan yang telah dilakukan menjadi pengajaran kepada kita. Namun begitu, ruang dan peluang untuk bertaubat sentiasa terbuka. Kita disarankan agar sentiasa bermohon dan berdoa agar diberi petunjuk oleh Allah untuk sentiasa berada dalam kebenaran.




     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan